Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Blog

Tips en trucs voor klantgericht schrijven

Hoe zet je taal in om jouw klanten te boeien en te binden? Klantgericht schrijven is hiervoor een uitstekend middel. In deze blog vind je tips en trucs, met voorbeelden uit de praktijk.

De sleutelprikkel

Jip en Janneke

Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid ze naar het doel dat jij voor ogen hebt! Gebruik hiervoor beïnvloedingstechnieken die verkopers en reclamemakers al decennialang inzetten en die ook jouw gedrag beïnvloeden. (Waarschijnlijk zonder dat je het doorhebt.)

Beïnvloeden doe je onder andere door gebruik te maken van het feit dat we vandaag de dag leven in een ingewikkelde en snel veranderende omgeving. In deze omgeving hebben we met situaties te maken die we niet 100% willen of kunnen overzien. Bijvoorbeeld door gebrek aan tijd of aan kennis. Toch maken we in die situaties keuzes. Keuzes die gebaseerd zijn op de ‘kortste weg’; we nemen automatische beslissingen op basis van een aantal kenmerken. Een van die kenmerken is bijvoorbeeld de prijs. Veel mensen hanteren namelijk de regel duur = goed. Als de hoge prijs het kenmerk is, concluderen zij via de ‘kortste weg’ dat de dienst of het product ook wel goed zal zijn. Dit ene kenmerk dat ons aanzet om iets te doen (zonder dat we over alle kenmerken beschikken) is de sleutelprikkel.

Een ander voorbeeld van zo’n prikkel is het woord ‘want’, zoals in de zin: mag ik eerder dan u langs de kassa, want ik heb maar één boodschap om af te rekenen. Mensen zijn eerder bereid om iets voor je te doen als je een reden voor je verzoek geeft. Ze vinden het namelijk prettig om ergens een reden voor te hebben. Uit wetenschappelijk onderzoek is zelfs gebleken dat niet de reden mensen overhaalt om iets te doen, maar dat het woord ‘want’ mensen overhaalt. Dit woord is dus de sleutelprikkel.

Als je wilt dat je lezers tot een bepaalde actie overgaan, zul je één (of meerdere) sleutelprikkels moeten inzetten. Bijvoorbeeld door het woord ‘want’ te gebruiken en de reden te geven waarom je de lezer vraagt een actie te ondernemen:

  • Meld u nu aan voor deze bijeenkomst, want u wilt zeker zijn van deelname!
  • Vul nu dit formulier in, want dan kunnen wij u telefonisch en via e-mail bereiken.
  • Mogen wij telefonisch contact met u opnemen? Want dat scheelt u en ons tijd.

Meer weten over beïnvloeden? Organiseer dan de Workshop Schrijven voor het Web voor jou en jouw collega's, of lees het boek Invloed.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

eFocus eFocus
eFocus is een fullservice internetbureau met ruim 100 professionals in...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...