Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

10 tips voor het schrijven van uitnodigingen

Jip en Janneke

Het vierde kwartaal van 2014 is alweer aangebroken. Een kwartaal waarin bedrijven opnieuw:

  • kennisdelen tijdens workshops en trainingen;
  • netwerken tijdens beurzen en seminars;
  • terugblikken en vooruitblikken tijdens klant- en medewerkersdagen;
  • voorbereidingen treffen voor de jaarlijkse kerstborrels en nieuwjaarsbijeenkomsten ...

Het succes van zulke bijeenkomsten hangt natuurlijk van flink wat factoren af. Een van die factoren is de opkomst, die weer voor een groot deel wordt bepaald door de uitnodigingstekst. Met deze tekst wil je niet alleen de lezer overhalen om zich aan te melden, maar ook om daadwerkelijk te kómen.

Uitnodigen betekent vooral je lezer nieuwsgierig maken en overtuigen om in actie te komen. Hierbij een aantal tips om ervoor te zorgen dat jouw lezer zo snel mogelijk reageert:

  1. Maak eerst een overzicht van de onderwerpen die niet mogen ontbreken in jouw uitnodiging: datum, tijden, locatie, parkeervoorzieningen, de redenen waarom de bezoeker de bijeenkomst écht niet mag missen ... Start pas met schrijven als de lijst compleet is. Je zorgt zo voor jouw eigen briefing, waarbij de kans klein is dat je belangrijke informatie vergeet.
  2. Bedenk dan wat de verschillende stappen zijn in de aanmeldprocedure en welke teksten hierbij horen. Denk bijvoorbeeld aan: reminderteksten, automatische antwoorden, de bevestiging van aanmelding met daarin informatie over de communicatie die nog volgt, of een laatste sms-bericht dat je twee dagen voor de aanvang nog stuurt.
  3. Stuur je een e-mail naar een grote groep? Schrijf dan in het enkelvoud in plaats van het meervoud. De lezer bevindt zich alleen achter het scherm en voelt zich niet aangesproken als 'jullie' zo snel mogelijk moeten reageren.
  4. Geef de ongeduldige lezer zo snel mogelijk de kans om zich aan te melden, bij voorkeur in de tweede alinea. Wacht dus niet tot de laatste regel van jouw uitnodiging en maak er al helemaal geen zoekplaatje naar contactgegevens van. Bied de lezer ook meer dan één manier om te reageren. Noem een direct telefoonnummer, een e-mailadres en een webpagina.
  5. Beperk het aantal (verplichte) invulvelden op een formulier tot een absoluut minimum. Beter nog: zorg ervoor dat het formulier al is ingevuld en er alleen nog maar een vinkje bij 'Ja, ik wil!' hoeft te worden gezet.
  6. Zorg voor een persoonlijke aanhef. Natuurlijk weet de lezer dat de complete doelgroep hetzelfde bericht ontvangt, maar een aanhef als 'Beste lezer,' of 'Beste relatie,' versterkt dit gevoel alleen maar en creëert afstand.
  7. Straf de lezer niet, maar beloon hem. Zinnen als 'Na 1 mei kun je je niet meer inschrijven.' brengen de lezer in een negatieve stemming die hem niet aanzet tot actie. Beter is het om de voordelen te benoemen als hij wel op tijd is: 'Zorg ervoor dat je je voor 1 mei inschrijft, zodat je eind mei jouw toegangskaarten al in huis hebt.'
  8. Kies voor de gebiedende wijs! 'Wij zouden het leuk vinden als je je aanmeldt!' zet de lezer minder aan tot actie dan 'Meld je nu aan voor onze klantendag op 1 december.' Als je dan ook nog een link maakt van de complete zin, is de lezer snel geneigd om deze aan te klikken.
  9. Wees eerlijk met het creëeren van verwachtingen. Beschrijf je aanbod zoals het ook daadwerkelijk is, zodat de bezoeker exact krijgt wat hij verwacht.
  10. Vermijd obstakels! Hoe meer stappen een lezer moet zetten om de uitnodiging te lezen of zich aan te melden, hoe kleiner de kans dat hij dit ook daadwerkelijk doet. Dus geen pdf'jes meesturen of algemene links geven. Zorg voor een duidelijke landingspagina op je website met daarop alle details en een aanmeldmogelijkheid.

Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Stichting DOEN Stichting DOEN
Stichting DOEN is het fonds van de goededoelenloterijen en steunt jaarlijks...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...