Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

7 tips voor klantgerichte e-mails

Jip en Janneke

In de maanden juli en augustus verzorgt Papier is passé kosteloos quick scans van e-mails, webteksten en offertes. In deze blog verzamelen we de meest gegeven adviezen.

7 tips voor klantgerichte e-mails


  1. Start met de kern van jouw verhaal, zodat de lezer direct weet welke actie je van hem verwacht. Houd je aan deze opbouw: kern, toelichting en onderbouwing. We noemen dit piramideschrijven.
  2. Schrijf in begrijpelijke taal. De vaktaal uit jouw werkveld is niet voor alle lezers begrijpelijk. Redundant uitvoeren? Onwelvoeglijk tegenwoordig voornaamzetsel? Gebruik taalniveau B1 om 'het leesgemak te bevorderen'.
  3. Beschrijf de voordelen die voor jouw klant belangrijk zijn. Noem de unique buyingpoints in plaats van de unique sellingpoints. Jouw verhaal onderscheidt zich zo van dat van de concurrent.
  4. Vermijd negatieve boodschappen: schrijf positief! Dus niet: Op dit moment ben ik met vakantie. Ik ben niet eerder terug dan 1 september. Maar wel: Vanaf 1 september lees en beantwoord ik mijn e-mail weer.
  5. Vermijd ouderwetsche taal. Gebruik de moderne variant van woorden zoals verstrekken, inzake, conform afspraak en trachten.
  6. Schrijf actief. Probeer de hulpwerkwoorden kunnen en zullen te schrappen. Dus niet: De afdeling Klantenservice kan dat voor u doen. Maar wel: De afdeling Klantenservice verzorgt dit voor u.
  7. Check je spelling en grammatica. Veel lezers ergeren zich aan taalfouten. En ja ... het ziet er vreemd uit, maar deze woorden staan toch echt in het Groene Boekje: geüpdatet en ge-e-maild.
Klantgerichte e-mails leren schrijven? Volg dan onze Workshop Klantgerichte E-mails Schrijven.

Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Sanoma Uitgevers Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers is marktleider in Nederland voor zowel printmedia als...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...