Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Cliché

Jip en Janneke

Heerlijk toch, die clichézinnen? Vooral voor de eerste en laatste zin van een e-mail. Standaardopeningen en -afsluitingen leveren tijdwinst op; je kunt snel weer verder met je ‘echte’ werk.

Helaas gaan clichézinnen ten koste van creativiteit. Juist door clichés te vermijden, kun je opvallen in de overvolle inbox van jouw lezer. Zeker als je hem of haar wilt overtuigen van jouw klant- en servicegerichtheid.

Een zin als “Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.” lijkt bij sommige schrijvers integraal op het toetsenbord te staan. En wat dacht je van varianten op de volgende klassiekers: “Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact met ons op!”, of: “U ontvangt deze e-mail naar aanleiding van ons gesprek.”

Veel schrijvers vinden het lastig om clichés te laten varen. Maar deze clichés geven de lezer niet het gevoel dat hij een persoonlijk bericht ontvangt. Sterker nog, het lijkt meer op een automatisch gegenereerd bericht.

In de vorige eeuw moest je bij het schrijven van brieven nog rekening houden met veel regels en conventies. E-mails bieden je gelukkig meer vrijheid, dus waarom zou je jezelf beperken met clichés? Verwijder de clichéknop van je toetsenbord en activeer jouw creativiteit. Schrijf op een persoonlijke, vriendelijke en enthousiaste manier, waarbij je bijvoorbeeld terugkomt op iets dat tussen jou en jouw lezer is voorgevallen, of haak eens in op het nieuws van de dag.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Connexys Connexys
Effectief talentmanagement vraagt om de juiste tools. Connexys ontwikkelt...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...