Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product

Jip en Janneke

Lezers waarderen een creatieve aanpak en een originele tekst. Als je daar nog een vleugje humor aan toevoegt is de kans groot dat je de aandacht van de lezer krijgt én vasthoudt.

Als iemand je vraagt om ‘even’ een origineel tekstje te schrijven over een nieuw product, zorgt dat niet direct voor creatieve ideeën. Gelukkig zijn er methodes die je verder kunnen helpen. Bijvoorbeeld het in de huid kruipen van het product. Dit is een hele leuke manier om te werken, maar het vraagt wel om enige ongeremde fantasie. Als je schrijft vanuit het perspectief van het product, ga je bedenken hoe het product tegen de buitenwereld aankijkt.

Onlangs kwam ik een prachtig voorbeeld tegen van deze methode. Dat de tekst in het Engels is, is even van ondergeschikt belang. Bij de aanschaf van een nieuwe laptop had ik een laptoptas gekocht die ik op internet moest registreren. De code in de tas werd zo gekoppeld aan mijn gegevens. Handig wanneer iemand de tas zou vinden na verlies of diefstal.

De registratie-e-mail die ik daarna ontving bevatte de volgende zinnen: “There are a few other things we need to tell you about your bag. They love traveling.” En: “They also like to show-off quite a bit. So the next time you're in a meeting, instead of putting your bag on the floor, why not leave it on the table.” En dan nog een leuke afsluitende zin: “We're always interested to hear from a bag once it's left us!

Creatief, origineel én met humor.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Stichting Lezen & Schrijven Stichting Lezen & Schrijven
In Nederland zijn ongeveer anderhalf miljoen volwassenen laaggeletterd...

Blog

De sleutelprikkel - 06 juli 2016
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...