Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Jouw tekst zorgt voor een bypass

Jip en Janneke

We ontvangen allemaal wel eens een brief of e-mail, waarin ons wordt gevraagd iets te doen.
Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een formulier, of het opsturen van een kopie van een document. Hoe komt het toch, dat je bij de ene tekst eerder geneigd bent om actie te ondernemen, dan bij de andere tekst?

Voordelen
Actie ondernemen heeft natuurlijk te maken met de voordelen die je kunt behalen. Als je weet dat je als dank een mooi cadeau ontvangt, motiveert dat. Het heeft ook te maken met de manier waarop je actie kunt ondernemen. Een reply op een e-mail sturen, kost over het algemeen minder tijd dan alle velden van een formulier invullen.

Emotioneel brein
De tekst zelf (vorm, stijl en inhoud) draagt ook bij aan het wel of niet tot actie overgaan. Je verwacht dat dat op een directe manier gebeurt: ik geef een opdracht in mijn tekst, en de lezer voert dat wel of niet uit. Toch? Nou … nee. Je lezer voert de opdracht uit, omdat je hem in een bepaalde stemming hebt gebracht. Omdat je zijn emotioneel brein hebt aangesproken.

De tekst zorgt ‘slechts’ voor een bypass: je beïnvloedt indirect het gedrag van jouw lezer, door zijn stemming te beïnvloeden. Beslissingen om iets wel of niet te doen, worden namelijk genomen door jouw emotioneel brein. Dit brein zit achter jouw gut feeling: “Ik weet niet waarom, maar het voelt gewoon goed.” Pas daarna komt jouw denkend brein aan het woord: “Ik kies voor deze baan omdat de cultuur en de groeimogelijkheden mij aanspreken.”

Stemming
Als je je als lezer afvraagt wat de schrijver nu eigenlijk van je verwacht, hebben de meeste mensen al de neiging om niet verder te lezen, en al helemaal niet te doen wat eigenlijk de bedoeling is. Ze zijn bewust of onbewust ongemotiveerder geworden. Waarom? Omdat de tekst hen in een negatieve stemming heeft gebracht: verwarring of onbegrip.

En, wat is jouw stemming nu?


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Pink Elephant Pink Elephant
Pink Elephant is een internationale kennisleider op het gebied van bedrijfsinnovatie...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...