Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Offertes: standaard en maatwerk

Jip en Janneke

De tijd die je in het schrijven van offertes investeert, moet in verhouding staan staan tot de overige saleswerkzaamheden. Zorg ervoor dat je het belang van de offerte niet overschat, maar vooral ook niet onderschat.

Een offerte kan zo worden opgebouwd dat het aanbod op de vraag aansluit, én over onderdelen beschikt die gemakkelijk te hergebruiken zijn. Een combinatie dus van maatwerk- en standaardteksten. Deel jouw offerte op in vier onderdelen, zodat je alle tijd en aandacht kunt besteden aan die onderdelen die er echt toe doen: de brieven.

Splits de offerte op in:

  1. enthousiasmeren (begeleidende brief)
  2. aansluiten (offertebrief)
  3. uitvoeren (plan van aanpak)
  4. informeren (bijlagen)

De begeleidende brief en de offertebrief zijn de maatwerkteksten. Hierin kun je werken aan je relatie met de klant, vraag en aanbod op elkaar laten aansluiten en je meerwaarde bewijzen ten opzichte van de concurrent. Het plan van aanpak en de bijlagen kun je voor 80% ‘op de plank’ hebben. Faciliteer jezelf en je collega’s: stel de bijlagen op, houd ze up-to-date en maak ze beschikbaar voor iedereen. Dit draagt bij aan een efficiënte en consistente werkwijze.

Offertes schrijven kan vaak effectiever en efficiënter. Accountmanagers en buitendienstmedewerkers moeten vooral zoveel mogelijk bij de klant zijn. Een van onze opdrachtgevers stelde het als volgt: “Als onze parkeerplaats vol staat, dan hebben we een probleem.”

Benieuwd naar meer tips en trucs? Volg dan onze Workshop Offertes Schrijven. Benieuwd naar de sterke en zwakke kanten van jullie eigen offerte? Stuur ons een exemplaar! We geven graag advies. In het boek Haal binnen die opdracht! lees je meer over een goede opzet en inhoud van offertes.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Brand New Day Brand New Day
Brand New Day is een jonge verzekeraar die de grote bestaande markt van...

Blog

De sleutelprikkel - 06 juli 2016
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...