Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Overtuig je lezer

Jip en Janneke

Wat is het doel van een tekst? Veel mensen zullen zeggen: mijn lezer informeren. Oké, dan is hij geïnformeerd. Maar wat dan? Het is de bedoeling dat je lezer uiteindelijk iets gaat doen of laten dankzij die informatie.

Alle zakelijke teksten hebben als doel actie of gedrag. Denk bijvoorbeeld aan een offerte. Hiermee wil je de lezer overtuigen om met jou in zee te gaan. Met jou en jouw collega’s, het bedrijf waarvoor je werkt en de producten en diensten die je biedt.

Veel mensen zeggen: “Overtuigen? Dat kan ik prima als ik met iemand in gesprek ben!” Je hoort en ziet namelijk direct hoe iemand reageert. Als het nodig is, stuur je direct bij zodat je jouw gesprekspartner niet ‘verliest’.

Schriftelijk overtuigen is een ander verhaal. Op het moment dat je een offerte verstuurt, kun je niet zien hoe iemand reageert. Voor veel schrijvers is dit een spannend moment. Komt de boodschap over zoals ik deze heb bedoeld? Ben ik duidelijk genoeg geweest? Is mijn voorstel beter dan dat van mijn concurrenten?

Probeer je lezer eens op een van de volgende manieren te overtuigen:

  • Zorg voor onweerlegbare feiten. Noem bijvoorbeeld cijfers uit (klanttevredenheids)onderzoeken.
  • Illustreer je verhaal met voorbeelden. Zorg voor een vergelijking met iets begrijpelijks als je verhaal (te) technisch wordt. “U kunt dit vergelijken met … .”
  • Herhaal belangrijke zaken en omschrijf alles duidelijk. “Met andere woorden … .”
  • Spreek niet over de lezer, maar spreek hem aan. Dus niet: dat wordt door ons gedaan. Maar wel: wij doen dat voor u!

Je kunt alleen overtuigen als je weet wat jouw klant vindt en denkt. In zijn boek Haal binnen die opdracht! schrijft auteur Bert Ruck dat je de klant over de streep trekt als je de kennis, methodes en vaardigheden in huis hebt om het beloofde resultaat te bereiken. Door een eigen professionele invulling te geven aan deze drie zaken, is de kans groot dat je jouw lezer overtuigt.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

eFocus eFocus
eFocus is een fullservice internetbureau met ruim 100 professionals in...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...