Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Positief schrijven

Jip en Janneke

Klantgericht schrijven bestaat uit een combinatie van technieken. Van het hanteren van het juiste perspectief ('u ontvangt' in plaats van 'ik stuur'), tot verzorgd, modern taalgebruik ('altijd' in plaats van 'te allen tijde'). Een goed voorbeeld van klantgericht schijven is positief schrijven, waarbij je een negatieve boodschap omzet in een positieve boodschap.

Als je positief schrijft voorkom je dat de lezer (bewust of onbewust) met de hakken in het zand gaat. Bekende negatieve zinnen zijn teksten op facturen, waarin men waarschuwingen verwerkt: als u het factuurnummer niet aangeeft, kan de betaling niet in behandeling worden genomen. De positieve variant is: als u het factuurnummer vermeldt, kunnen wij uw betaling verwerken.

Een ander voorbeeld: we zijn tot 16.00 uur open, is positiever dan: vanaf 16.00 uur gesloten. De tweede variant is natuurlijk niet fout! Maar een halfvol glas klinkt nog altijd aantrekkelijker dan een halfleeg glas.

Veel mensen ervaren het werkwoord 'moeten' als negatief. Als je dit vervangt door 'dienen', komt de tekst misschien minder dwingend over, maar er is plotseling ook een bepaalde ‘vrijblijvendheid’ ingeslopen. En dat is niet altijd de bedoeling. In zo’n geval biedt de gebiedende wijs een oplossing: lever het formulier in.

De positieve variant kan een klein betekenisverschil opleveren. Het is aan de schrijver om dit tot een minimum te beperken. Consequent positief schrijven laat een positieve indruk achter bij de lezer. Het is een subtiele manier om teksten klantgericht te maken.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Cegeka Cegeka
Sinds 1 januari 2011 is DataBalk verdergegaan onder de naam Cegeka, als...

Blog

De sleutelprikkel - 06 juli 2016
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...