Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Servicegericht schrijven

Jip en Janneke

Hoe oprecht is de service die jouw bedrijf biedt? Hoe vriendelijk is de behandeling die jouw klanten krijgen? Servicegerichtheid en vriendelijkheid zijn geweldige middelen om het verschil te maken. Voor, tijdens én na het aanbieden van een product of dienst. En helemaal wanneer er een probleem optreedt …

Veel bedrijven bieden praktisch dezelfde producten en diensten aan, tegen nagenoeg dezelfde prijs. Hoe val je dan nog op tussen de concurrentie? Hoe zorg dan nog voor meerwaarde richting de klant? Met alleen klantgericht schrijven lukt dat niet meer. Het échte verschil maak je met servicegericht en vriendelijk schrijven.

Servicegericht schrijven vraagt om antwoorden op twee vragen:

1. Welke waarde bieden wij aan de klant? Deze waarde bepaal je aan de hand van de bedrijfsdoelstellingen en -identiteit. Voorbeelden zijn:

  • Wij houden rekening met de persoonlijke situatie van iedere klant.
  • Wij zijn transparant bij iedere klant.

2. Hoe willen wij dat onze klant de waarde ervaart? Deze ervaring bepaal je aan de hand van uitspraken van de klant. Voorbeelden zijn:

  • Deze informatie biedt precies wat ik nodig heb.
  • Ik begrijp alles wat ik lees.

Voor het schrijfgedrag van de medewerkers betekent dit in de dagelijkse praktijk het volgende: maatwerkteksten spelen een grotere rol dan standaardteksten. Wollig taalgebruik, bedrijfsafko’s en vaktaal worden vermeden.

Voorbeelden

Wij tonen klanten dankbaarheid. Een klant mailde een klacht naar het bedrijf Logitech. In het antwoord stond deze zin: thank you for bringing this to our attention.

Wij denken met onze klanten mee. In een bevestigings-e-mail van Managementboek staat de volgende zin: omdat de verzending door de brievenbus past, is het niet noodzakelijk dat u aanwezig bent op het moment dat de verzending door PostNL wordt bezorgd.

Wij laten onze klanten niet wachten. Zorg voor een BVO! (Een bevestiging van ontvangst.) Heb je een vraag van een klant ontvangen die je niet direct kunt beantwoorden? Geef dit dan aan: vandaag hebben wij een e-mail van u ontvangen waarin u ons vraagt (…). Voor 1 mei ontvangt u van ons een antwoord.

Wij nemen klanten sores uit handen. Maak expliciet wat je allemaal voor jouw klant doet. Als de klant aanspraak maakt op zijn reisverzekering bevestigt Interpolis het volgende: terwijl u de reis voortzet, regelt Interpolis de terugreis van uw eigen auto naar Nederland. En (voorkom sores in de toekomst): sla dit nummer alvast op in uw telefoon, dan heeft u het meteen bij de hand.

Wij informeren klanten op een originele manier. Internetbedrijf Coolblue staat bekend om de humor in de teksten. Kijk maar eens goed naar de doos waarin je jouw bestelling ontvangt. Voor de duidelijkheid staat het volgende onderop: Bodem. Smaakt echt naar karton.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Sanoma Uitgevers Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers is marktleider in Nederland voor zowel printmedia als...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...