Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Spel- en taalfouten op kantoor

Jip en Janneke

Eind maart 2014 verstuurde de gemeente Maastricht een officiële brief met 15 spel-, taal- en stijlfouten. De brief haalde de populaire Facebookpagina Taalvoutjes en veel mensen konden er om lachen. Gelukkig voor de gemeente Maastricht bleek al snel dat de brief was verstuurd door een aannemer van de gemeente. Hij had per ongeluk het logo van de gemeente Maastricht boven de brief gezet.

Toch waren veel mensen geschokt en vroegen zich af: ‘Hoe belangrijk vinden wij onze kennis van de Nederlandse taal eigenlijk en hoe belangrijk vinden wij deze kennis en de juiste toepassing ervan in een zakelijke context?’

Spel- en taalfouten op kantoor
Taal in Bedrijf onderzocht onder 525 respondenten hoe het zit met spelfouten op kantoor. Uit dat onderzoek bleek dat drie kwart van de hoogopgeleide Nederlanders valt over spelfouten op kantoor. 72% van de respondenten ziet namelijk op kantoor regelmatig tot vaak spelfouten voorbij komen. 82% van de respondenten vindt dat inwoners van ons land de Nederlandse taal beter moeten leren om de kwaliteit van teksten op het werk te verbeteren.

Op de werkvloer spelfouten tegenkomen wordt storend gevonden. Zelfs zó storend dat drie kwart van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt met iemand een zakelijke relatie aan te gaan wanneer die persoon spelfouten maakt.

De meest storende en gemaakte spelfouten verklaard
De teksten waar Nederlanders zich het meest aan storen, zijn fouten in:

  • zakelijke teksten zoals e-mails en verslagen
  • kranten en tijdschriften
  • cv's en sollicitatiebrieven

De meeste fouten worden gemaakt met d’s en t’s in werkwoordsvormen. Bijna de helft van de ondervraagden denkt dat het mensen simpelweg niet kan schelen als zij spelfouten maken. Anderen vermoeden dat het eerder ligt aan de complexiteit van de Nederlandse taal, de regelmatige veranderingen in spelling en grammatica en de invloed van straattaal en slang.

Wist je dat je verschillende ‘soorten’ fouten kunt maken? Typfouten herkennen we vaak wel. Wie ergens vna leest, weet vaak wel dat het van moet zijn. Spelfouten zijn ‘overtredingen’ van spellingregels. Taalfouten zijn verkeerd gebruikte woorden of grammaticale fouten.

Training
Drie kwart van de ondervraagden vindt dat hun werkgever een spelcursus moet aanbieden om de kwaliteit van teksten op kantoor te verbeteren. Wil jij een training organiseren om op jouw kantoor de spellingregels op te frissen? Kijk dan eens naar onze Opfristraining Nederlands.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Cegeka Cegeka
Sinds 1 januari 2011 is DataBalk verdergegaan onder de naam Cegeka, als...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...