Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Strategische webteksten schrijven

Jip en Janneke

Natuurlijk! Content bestaat uit veel meer dan alleen webteksten. Maar … webteksten vormen wel een héél belangrijk onderdeel. Als je webteksten strategisch inzet, leveren ze zelfs een bijdrage aan het behalen van de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.

Webteksten strategisch inzetten vraagt om een contentstrategie. Dit is het kader waarin allereerst staat aangegeven wat de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen zijn. En (belangrijker nog): waarom het nog niet gelukt is om die doelstellingen te realiseren. Als je weet welke obstakels in de weg staan, kun je er met doelgerichte content (in dit geval webteksten) voor zorgen dat de obstakels kleiner worden of zelfs helemaal verdwijnen.

Een contentstrategie vraagt om het maken van keuzes. Over bijvoorbeeld:

  • de onderwerpen waarover je schrijft;
  • het doel dat je daarmee voor ogen hebt;
  • het diepteniveau van de tekst;
  • het kwaliteitsniveau van de tekst;
  • de beloftes die je doet aan de doelgroep;
  • het bewijs dat je daarvoor levert.

Als jij verantwoordelijk bent voor het ontwikkelen, aanbieden en beheren van webteksten, dan weet je hoe belangrijk het is dat deze keuzes al zijn gemaakt. Strategische keuzes helpen je namelijk bij het voorbereiden en structureren van teksten, bij het schrijven zelf én bij de afwerking.

Een voorbeeld: een ICT-bedrijf ambieert om thought leader te worden. De klanten weten echter niet dat het bedrijf ongelooflijk veel kennis en ervaring in huis heeft. Er zijn wel wat initiatieven genomen voor white papers, maar verder is het eigenlijk nooit gekomen.

In de contentstrategie kiest het bedrijf ervoor om altijd als eerste te publiceren over bepaalde technische innovaties. Er worden dus specifieke onderwerpen voor de webteksten gekozen.

Het bedrijf denkt vervolgens na over het diepteniveau van de teksten, en maakt bewust een keuze uit deze drie niveaus:

  • informatieve teksten
  • teksten met achtergronden (feiten, meningen en opinies)
  • vakinhoudelijke teksten (hoog vakmatig kennisniveau)

Het bedrijf geeft in de contentstrategie ook aan welke kwaliteitscriteria bij webpublicaties worden gehanteerd. Ze moeten in ieder geval aan deze basiscriteria voldoen:

  • volledige teksten
  • actuele teksten
  • betrouwbare teksten
  • relevante teksten

Meer weten over de toegevoegde waarde van een contentstrategie voor jouw webteksten? Volg de Workshop Contentstrategie – Strategische webteksten schrijven. Tip: druk bezig met jouw eigen contentstrategie? Laat deze workshop dan incompany verzorgen, zodat je de workshopresultaten een-op-een in jouw contentstrategie kunt opnemen.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Crédit Agricole Consumer Finance Crédit Agricole Consumer Finance
Crédit Agricole Consumer Finance Nederland BV is marktleider in consumptieve...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...