Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Vind ik leuk!

Jip en Janneke

Er is bijna niets zo eenvoudig als het aanklikken van 'Vind ik leuk' op Facebook. Met een druk op de knop heb je jouw mening gegeven. Geen open vragen, geen multiple choice. Het is leuk. Of niet. Klaar.

Dit 'Vind ik leuk'-gevoel zorgt voor een hele gemakkelijke toets bij het beoordelen van klantgerichte e-mails. Vooral omdat iets leuk vinden (of niet) afhangt van het gevoel dat de lezer heeft tijdens het lezen. Inderdaad: tijdens. Niet na het lezen.

Hoe kan je de kans vergroten dat jouw lezer een goed gevoel krijgt bij het lezen van jouw e-mails?

1. Het gaat om de manier waarop je iets meedeelt of vraagt. Zonder op te vallen met HOOFDLETTERGEBRUIK, vetgedrukte of onderstreepte woorden. Niemand gaat iets leuker vinden omdat jij aan de andere kant staat te schreeuwen en stampvoeten.

2. Het is belangrijk dat de lezer zich gehoord voelt. Hoe kan je dit doen? Door bijvoorbeeld de vraag kort samen te vatten of te herhalen. (Dit zorgt er ook voor dat je de verwachtingen managet: hier gaan we het over hebben.)

3. Het gaat de lezer om snelheid. Hoe snel zit hij 'in' het verhaal (dankzij een goede eerste alinea)? Hoe snel heeft hij een helder beeld van de kern van jouw boodschap (dankzij een goede tweede alinea)? Wacht niet met de kern van jouw verhaal, tot het eind van de e-mail.

4. Het gaat om het niveau waarop je schrijft. En hiermee bedoelen we niet een tekst overzetten naar nijntjetaal, maar jezelf op hetzelfde hiërarchische niveau als de lezer plaatsen, aan dezelfde kant van de vergadertafel. Spreek hem aan als directe collega, niet als leidinggevende of ondergeschikte. Als je daarnaast gezamenlijk een doel hebt, ontstaat er een win-winsituatie.

5. Het gaat om de 'lading' van bepaalde woorden. Kijk of je woorden kunt vinden die praktisch dezelfde betekenis hebben, maar 'positiever' geladen zijn. Denk hierbij aan het voorbeeld waarbij je niet van een probleem maar van een vraag of uitdaging moet spreken. (Dit betekent niet dat je altijd een negatieve boodschap moet omzetten naar een positieve boodschap!)

6. Het gaat om de aandacht die aan een e-mail is gegeven. Soms kun je een tekst al veel persoonlijker maken door een aantal woorden aan te passen. Als je weet dat jouw lezer bepaalde termen gebruikt, dan is het een idee om deze over te nemen.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Crédit Agricole Consumer Finance Crédit Agricole Consumer Finance
Crédit Agricole Consumer Finance Nederland BV is marktleider in consumptieve...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...