Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Website-indeling

Jip en Janneke

Voordat je start met het schrijven van webteksten, sta je eerst stil bij de manier waarop je de informatie wilt presenteren: de structuur. Je zult hierbij de bezoeker als uitgangspunt moeten nemen, zodat hij gemakkelijk bij de informatie komt die hij zoekt.

Het is een bekende valkuil om vanuit de organisatie te redeneren. Als je structureert op basis van interne afdelingen, of –erger- interne taal (jargon, afkortingen), dan maak je het er niet gemakkelijker op voor de bezoeker.

In de praktijk wisselen verschillende indelingen elkaar af: thematisch (producten, diensten), functioneel (nieuws, archief) of doelgroepgericht (klanten, sollicitanten).

Houd bij het ontwerpen van de structuur goed de doelstelling van de website in gedachten. Schets een aantal bezoekscenario’s, met het bijbehorende pad van de bezoeker. Via welke kliks komt hij bij zijn doel? Hoe minder kliks, hoe beter.

Als je veel gedetailleerde informatie te bieden hebt, werk je met lagen. De hoogste pagina geeft een samenvatting, de dieperliggende pagina’s gaan meer en meer in op de details. Bied de bezoeker altijd een shortcutmogelijkheid, zodat hij zich niet door alle lagen heen hoeft te klikken, voordat hij daar is waar hij wil zijn. Dit kun je doen via interne links.

Meer weten over webteksten? Volg dan onze Workshop Schrijven voor het Web.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Workshop Offertes Schrijven Workshop Offertes Schrijven
theFactor.e is een fullservice internetbureau dat online ambities realiseert...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...