In 5 stappen jouw gewenste
doel bereiken!

‘Teksten zijn een tool. Zet ze in om je zakelijke doelen te bereiken!’, zegt Natascha Teeuw stellig. Met haar bedrijf Papier is passé adviseert zij al ruim 15 jaar organisaties om hun teksten naar een hoger schrijfniveau te krijgen. ‘Met goede teksten beïnvloed je het gedrag van jouw klant. Uiteindelijk bepaalt dat gedrag of jij je doelen haalt. Investeren in goede teksten is dus investeren in het succes van jouw organisatie.’

Liefde voor tekst

Natascha heeft een taal- en salesachtergrond. ‘Ik heb Franse taal- en letterkunde gestudeerd, met als specialisatie vertalen. Dat vraagt om kennis van de Franse én de Nederlandse taal. Je vertaalt namelijk altijd naar je moedertaal.’

Na haar studie heeft ze een aantal salesfuncties gehad, totdat ze in 2006 voor zichzelf begon: ‘Toen mijn broer als ondernemer startte, kon ik natuurlijk niet achterblijven! We werken nog steeds veel samen. De 2 nieuwe platformen van Papier is passé ontwikkel ik samen met hem. Ik ‘profiteer’ hierbij dagelijks van zijn ongezouten feedback. Zijn Nederlands is er trouwens ook met sprongen op vooruitgegaan …’

Frankrijk blijft trekken: ‘Ik ben nog steeds gék van dat land, en reis daarom vaak naar Sanary-sur-Mer. In dat deel van Frankrijk voel ik me thuis. Ooit wil ik daar een eigen plek hebben en er nóg vaker zijn. Dat is mijn droom.’

Copywriting voor digitale media

Toen Natascha in 2006 als zzp’er startte, moest ze nog vaak uitleggen wat de kenmerken zijn van online teksten, vergeleken met printteksten. ‘Ik wilde dat terug laten komen in de naam van mijn bedrijf. Vandaar Papier is passé. Het bleek een provocerende naam, die meteen duidelijk maakt wat onze focus is: copywriting voor digitale media. Ik krijg er regelmatig reacties op. Zowel positieve als negatieve, maar dat vind ik juist leuk! Die reacties geven me de kans om uit te leggen wat ik doe en waarom ik dat doe. Bovendien is deze naam makkelijk te onthouden. Win-win dus.’

Loyale opdrachtgevers

Tijdens de eerste jaren van Papier is passé lag de nadruk op schrijf- en trainingsopdrachten. Later kwamen daar adviesopdrachten bij. Het klantenbestand groeide snel, met opdrachtgevers zoals AFAS, Renewi, Frankwatching en grote gemeentes. Natascha: ‘Ik heb veel loyale opdrachtgevers. Daar ben ik ontzettend blij mee! Ook komen er regelmatig nieuwe opdrachtgevers bij, waardoor ik de opdrachten niet altijd meer zelf kan doen. Veel schrijfklussen breng ik onder bij copywriters uit het netwerk van Papier is passé. Die schrijfopdrachten nemen eigenlijk alleen maar toe, daarom ben ik altijd op zoek naar copywriters die zich als zzp’er aan Papier is passé willen verbinden. Zo kan het schrijfwerk doorlopen en krijg ik de ruimte om me te richten op trainen, adviseren en het ontwikkelen van nieuwe diensten, zoals onze e-learning.’

In 5 stappen naar een hoger schrijfniveau

Als een opdrachtgever ‘met teksten aan de slag wil’ of de schrijfkennis van medewerkers wil uitbreiden, heeft ‘gewoon maar starten met schrijven’ of een incidentele workshop organiseren weinig zin. Natascha: ‘Teksten vragen continu aandacht. En die aandacht richt je het beste als je een vertrek- en een eindpunt hebt, een plan van aanpak maakt én prioriteiten stelt.’

Organisaties die teksten als tool inzetten – en daarmee het maximale uit hun teksten halen – werken altijd van het huidige naar het gewenste schrijfniveau toe, evalueren continu en sturen bij. In grote lijnen vraagt dit om 5 stappen:

1
Zorg voor een nulmeting/blauwdruk: leg éérst de huidige TXT-score vast voor een team, afdeling of divisie
2
Bepaal vervolgens de gewenste TXT-score en zorg voor een plan van aanpak om die score te bereiken
3
Maak interne schrijfafspraken (of scherp deze aan), en leg ze vast. Bijvoorbeeld in een checklist, schrijfwijzer of klantbelevingsmodel
4
Deel en borg schrijfafspraken én schrijfkennis binnen de organisatie, rekening houdend met de kennis, ervaring en competenties die nodig zijn voor specifieke schrijftaken
5
Evalueer of de gewenste TXT-score is bereikt en de bijbehorende doelen zijn behaald, stuur bij en stel nieuwe doelen
Stap 1:

Leg éérst de huidige TXT-score vast

De TXT-score geeft je inzicht in het huidige schrijfniveau. Dankzij deze nulmeting beschik je over een blauwdruk van specifieke teksten, en weet je wat de aandachtspunten zijn op elk van de 5 schrijfniveaus. Het is daardoor direct duidelijk of je teksten bijdragen aan het bereiken van de doelen van het team, de afdeling, divisie of zelfs de complete organisatie.

Stap 2:

Bepaal hierna de gewenste TXT-score

Tijdens deze stap bepaal je welk schrijfniveau je wilt bereiken. Oftewel: je stelt vast wat de gewenste TXT-score is. De TXT-score is altijd gekoppeld aan de 5 schrijfniveaus: van correcte spelling en grammatica tot en met gedrag beïnvloeden met teksten. Meer weten? Bekijk de TextTalk over de 5 schrijfniveaus (duur: 5 minuten).

Stap 3:

Maak interne schrijfafspraken en leg deze vast

Om het gewenste schrijfniveau te bereiken, zijn er schrijfafspraken nodig. Hiermee zorg je voor consistentie en uniformiteit. Je kunt zo ook je schrijfkeuzes onderbouwen, door bijvoorbeeld het verband te laten zien tussen de identiteit en het gewenste imago van de organisatie én de gemaakte schrijfkeuzes.

Stap 4:

Deel en borg schrijfafspraken en schrijfkennis binnen de organisatie

Medewerkers houden zich aan schrijfafspraken als ze er zélf mee aan de slag gaan en de voordelen ervaren. Bijvoorbeeld dankzij schrijftrainingen van een externe professional. Of van interne ambassadeurs: communicatieadviseurs die zélf interne schrijfworkshops geven, gebruikmakend van content op het online platform TextPro.

Stap 5:

Evalueer of de gewenste TXT-score is bereikt en de bijbehorende doelen zijn behaald

Dankzij de nulmeting uit stap 1 kun je altijd evalueren of jouw interventies de gewenste resultaten hebben opgeleverd. Zijn de zakelijke doelen bereikt? Schrijven we nu op het niveau dat we in stap 2 voor ogen hadden? Een ‘lightvariant’ van de TXT-score uit stap 1 is daarvoor een optie. Bekijk tot slot of er nieuwe of gewijzigde doelen zijn (altijd business driven), waarvoor je teksten weer als tool inzet.

E-learning vanaf 2022

Het aanbod van Papier is passé wordt in 2022 verder uitgebreid. Natascha: ‘We blijven incompanyworkshops verzorgen, fysiek én online. Sinds 2021 hebben onze opdrachtgevers ook de kans om zélf deze workshops te geven, gebruikmakend van ons materiaal op het online platform TextPro.nl en het Traject Train de Schrijftrainer. In 2022 komt daar e-learning bij. De opnames hiervoor zijn in het 1e kwartaal van 2022 gestart. Vanaf het 2e kwartaal starten de pilots bij onze launching partners. Na de pilotperiode kunnen ook onze andere klanten gebruikmaken van ons e-learningplatform.’

Natascha is heel enthousiast over e-learning: ‘Het is de perfecte aanvulling op ons huidige aanbod. Met e-learning bieden we onze klanten continuïteit en flexibiliteit. Deelnemers studeren in hun eigen tempo, en volgen e-learning op een moment dat het hen uitkomt. Vaak een efficiënte invulling van losse uren. Daar zitten grote voordelen aan vast voor onze opdrachtgevers. Medewerkers werken zo aan hun eigen ontwikkeling, zonder dat je ze dagen ‘kwijt’ bent tijdens een incompanytraining.’

Meer weten?

Wil je ook teksten gaan (her)schrijven, of schrijfkennis delen binnen jouw organisatie? Neem dan contact op met Papier is passé. Natascha: ‘Soms is het al fijn om eerst eens te brainstormen, en je wensen en ideeën uiteen te zetten. We hebben al voor zó veel partijen opdrachten verzorgd, de kennis en ervaring die we daarbij hebben opgedaan, delen we graag.’

Contactformulier

Papier is passé Kanaaldijk 3 3739 ND  Hollandsche Rading 06 21 50 03 16