Copywriting voor
digitale media & AI

Oprichter en eigenaar Natascha Teeuw: ‘Toen ik in 2006 met tekstbureau Papier is passé startte, koos ik bewust voor een niche: teksten voor het scherm. Digitale media zaten in die tijd in de lift, en ik wilde inspelen op de grote vraag naar effectieve webteksten. Ik koos daarom voor een bedrijfsnaam die meteen duidelijk maakte waar wij voor staan: Papier is passé. Specialist in copywriting voor digitale media.’

De wereld is veranderd. Wij ook

‘20 jaar geleden kwam de digitale tekst op. Nu dendert de AI-gegenereerde tekst met volle vaart ons werkveld binnen. Dat verandert ons vak razendsnel. Taalmodellen zoals ChatGPT, Gemini en Claude hebben direct impact op ons dagelijkse werk: teksten schrijven die overtuigen, converteren en passen bij je merk. Gelukkig zien professionals dat goede tekstoutput begint bij goede input. En precies daar komt onze expertise van pas.

We zijn intussen uitgegroeid tot een team van 10 experts, met ieder hun eigen specialisme. Van blogs en B1-taal, tot interviews, LinkedIn- en salesteksten. Dankzij deze kennis, kunnen we organisaties helpen bij het schrijven van sterke teksten, met of zonder AI. We delen en borgen die kennis via praktische schrijf- en prompttrainingen. Fysiek en via e-learning.’

Efficiënt schrijven dankzij de 3P-methodiek

‘Wij bieden praktische schrijf- en prompttrainingen, sterke teksten en slim ChatGPT-advies. Dankzij onze trainingen ontwikkelen professionals hun schrijf- en communicatieskills. Die skills zijn essentieel om ‘gewoon’ goede teksten te schrijven. Maar ook om tijd- en kwaliteitswinst te boeken als je ervoor kiest om AI-tools in te zetten. Die tools werken namelijk alléén als je weet wat de kenmerken van goede teksten zijn. Kun je geen goede teksten schrijven zonder AI? Dan gaat je dat ook niet lukken met AI!

Bij de prompttrainingen is onze 3P-methodiek het uitgangspunt: Primen, Prompten en Polishen. Door dit framework in te zetten, leer je jezelf een efficiënte schrijfroutine aan. De 3P-methodiek is gebaseerd op de kennis en ervaring die we de afgelopen 20 jaar hebben opgebouwd over teksten schrijven en zakelijke doelen bereiken.’

Custom-GPT’s: zo pakken opdrachtgevers het aan

‘Onze opdrachtgevers zien de mogelijkheden van AI. Sommigen gooien direct het roer om! AFAS Partner VOXTUR zette de schrijfafspraken uit hun schrijftrainingen om in 2 GPT’s. Ze bouwden daarmee slimme ‘wasstraten’ waar professionals hun teksten doorheen halen. Strevon automatiseerde een groot deel van hun schrijfwerk. Dankzij doordachte systemprompts en sterke voorbeeldteksten komt daar geen copywriter meer aan te pas. Regelmatig evalueren en bijsturen is essentieel om de GPT’s en systemprompts actueel en scherp te houden. Ook daar spelen we een rol bij.’

Copywriting met chatbots als sidekick

‘Wij zijn én blijven een tekstbureau. Veel AI-vragen die we nu krijgen, draaien in de basis om tekstvragen. Daarom houden we onze aanpak in 5 stappen  aan, waarbij we altijd eerst de teksten van onze opdrachtgevers analyseren. Zodra helder is welke zakelijke doelen bereikt moeten worden, adviseren we over de stappen die nog nodig nodig zijn. Zoals het maken, delen en borgen van schrijfafspraken. Via schrijfwijzers, GPT's of schrijftrainingen.

Met copywriting als solide basis, zorgen we ervoor dat organisaties en professionals slimmer teksten schrijven met meer impact en schrijfplezier. Chatbots kunnen daarbij een tool zijn, een ’slimme sidekick’. Goede teksten worden namelijk nog steeds dóór en vóór mensen geschreven.’

E-learning

De schrijf- en prompttrainingen van Papier is passé zijn hybride: een combinatie van e-learning en fysieke bijeenkomsten. Deelnemers volgen het eerste deel van hun training in de e-learningomgeving, zodat het tweede, fysieke deel direct ingaat op hun dagelijkse praktijk.

Natascha: ‘E-learning is de perfecte aanvulling op ons aanbod. Deelnemers studeren in hun eigen tempo, en volgen e-learning waar en wanneer ze dat willen. Ze ontwikkelen zo hun schrijf- en communicatieskills, met minimale impact op de bezetting en facturabiliteit.’

Meer weten?

Wil je ook teksten gaan (her)schrijven, of schrijfkennis delen binnen jouw organisatie? Neem dan contact op met Papier is passé. We hebben al voor zó veel partijen opdrachten verzorgd, de kennis en ervaring die we daarbij hebben opgedaan, delen we graag.

Contactformulier