‘De schrijfstijl-GPT zorgt in korte tijd voor een grote hoeveelheid teksten van hoge kwaliteit’

Strevon is een bedrijf dat zich richt op het omscholen van volwassenen naar installatie- of elektromonteur. ‘Wij bieden zij-instromers zonder ervaring in de techniek een werk-leertraject’, zegt medeoprichter en eigenaar Jurrian Sturm. ‘Om de juiste match te maken, is het belangrijk dat we onze doelgroepen door en door kennen. Daarom deden we uitgebreid doelgroepenonderzoek. Zo weten we precies wat werkzoekenden en opdrachtgevers willen.’

Strevon werkt met de marketingstrategie TAYA. ‘TAYA staat voor they ask, you answer’, legt Jurrian uit. ‘In het kort komt het erop neer dat je vertrouwen en een expertstatus opbouwt bij je klanten door open en eerlijk antwoord te geven op al hun vragen. Bijvoorbeeld via je website en socialmediakanalen.’

Strevon

De uitdaging

TAYA leidde tot een nieuwe merkstrategie. Jurrian: ‘Om ons merk goed neer te zetten, hadden we een groot aantal conversiegerichte webteksten en blogs nodig. Daarom zocht ik een partij die gespecialiseerd is in het schrijven van dit soort teksten, want ik beschikte niet over genoeg resources om deze zelf te schrijven. Zo kwam ik bij terecht bij Natascha Teeuw. Haar tekstbureau Papier is passé is gespecialiseerd in het schrijven van webteksten, en daarbovenop geeft ze advies over de rol die AI hierbij kan spelen.’

Een GPT als ‘wasstraat’

Speciaal voor Strevon ontwikkelde Natascha allereerst een schrijfstijl-GPT. Je kunt dit zien als een ‘wasstraat’ die uiteenlopende bronteksten omzet naar uniforme en herkenbare Strevon-teksten. Het succes van zo’n GPT hangt af van de kwaliteit van de prompt. Voor de Strevon-teksten verwerkte Natascha in die prompt de belangrijkste resultaten uit het doelgroepenonderzoek en het brandbook van Strevon. Dit combineerde ze met de beïnvloedingstechnieken van R.B. Cialdini, de regels voor begrijpelijk Nederlands (B1-taal) en de gewenste tone of voice: direct, krachtig, no nonsense, energiek, actiegericht én met humor.

Jurrian: ‘Laatst vroeg ik de schrijfstijl-GPT weer om een mail te schrijven en er rolde meteen een onwijs goede tekst uit. Ook mijn team vindt het een feest om de GPT te gebruiken. Bijvoorbeeld voor LinkedIn-posts, WhatsApp-berichten en zelfs voor videoscripts. ChatGPT kan echt alles.’

Een copywriter creëert, een GPT dupliceert

Copywriter Marianne ter Mors startte tijdens de bouw van de eerste GPT met het ‘handmatig’ schrijven van de eerste webteksten. Door eerst zelf met de teksten aan de slag te gaan, legde Marianne de basis voor alle web- en blogteksten. Dit is een belangrijke eerste stap om later het maximum uit ChatGPT te halen. Heb je goede basisteksten? Dan kun je ChatGPT laten doen waar hij het beste in is: patronen herkennen. Deze ‘tekstpatronen’ dupliceer je vervolgens met GPT’s en daarmee produceer je 100% consistente en dus herkenbare teksten.

Teksten beoordelen en feedback geven

Tijdens het schrijven van de web- en blogteksten zette Marianne de GPT in, maar paste ze ook haar eigen kennis en ervaring toe: ‘Zo’n GPT zorgt voor een goede basis, maar je moet als copywriter vervolgens wel beoordelen wat er goed gaat en wat er beter kan. Is de output emotieloos of zelfs slaapverwekkend? Dan is het belangrijk om dat tijdens het schrijfproces direct als feedback terug te geven aan ChatGPT. Je moet hiervoor óók de prompt refinen. Als je daar concrete voorbeelden bij geeft (zo niet, zo wel) dan schiet de leercurve van Chatty door het dak.’

 Instructies én voorbeeldteksten

Jurrian: ‘Omdat de schrijfstijl-GPT heel fijn werkt, vroeg ik Natascha om ook een vacature-GPT voor ons te bouwen. Wij maken namelijk veel vacatureteksten voor onze klanten, die we vervolgens op onze website zetten.’

Na de web- en blogteksten waren dus vacatureteksten aan de beurt. Marianne startte met het schrijven van een set vacatureteksten die aan alle Strevon-eisen voldeden. Deze set was van belang voor de tweede GPT die Natascha ontwikkelde: de vacature-GPT. Bij de bouw van zo’n GPT is niet alleen de prompt van belang. ChatGPT voert opdrachten nog beter uit als hij ook voorbeeldteksten krijgt. Hij heeft zo een helder beeld van het gewenste eindresultaat. Het is daarbij de kunst om nét genoeg instructies en voorbeelden te geven. Anders krijgt ChatGPT gewoonweg te veel input en ziet hij door de bomen het bos niet meer.

Het resultaat

Dankzij Papier is passé maakt Strevon nu optimaal gebruik van de voordelen van AI:

  • De 2 GPT’s produceren in korte tijd een grote hoeveelheid teksten van hoge kwaliteit
  • Alle content heeft dezelfde sterke tone of voice
  • Strevon maakt meer impact door efficiënte contentcreatie

Jurrian is hier erg blij mee. ‘Voor mij heeft de samenwerking met Marianne en Natascha echt meerwaarde, ik zie nu heel duidelijk wat converterende webteksten en ChatGPT opleveren‘, zegt hij. ‘Ze weten allebei veel over copywriting en AI. Marianne is enorm bevlogen. Ze denkt mee, kijkt vooruit en bijt zich helemaal vast in onze doelgroepen. En Natascha zet mij regelmatig aan het denken. Met een simpel antwoord neemt ze geen genoegen. Ze blijft vragen stellen om mijn copybehoefte scherp te krijgen. Bovendien denkt ze als een marketeer. Dat vind ik erg waardevol. Dankzij hun inzet heb ik nu een website met ijzersterke teksten.’

Meer weten?

Wil je ook teksten gaan (her)schrijven, of schrijfkennis delen binnen jouw organisatie? Neem dan contact op met Papier is passé. We hebben al voor zó veel partijen opdrachten verzorgd, de kennis en ervaring die we daarbij hebben opgedaan, delen we graag.

Contactformulier