Het motto van VOXTUR? Samen digitaal voorop. Het bedrijf heeft groei letterlijk in haar DNA gegraveerd: voxtur is namelijk het IJslandse woord voor groei. De naam verbindt ook hun AFAS-experts die samen toewerken naar digitale, slimme automatisering. Volgens TJ Marshall en Isa Burger bereik je dat doel alleen, als je hierover ook helder communiceert. En daar kwam Papier is passé in beeld.
MEER WETEN?Complexe vraagstukken vertalen naar slimme, werkbare oplossingen. Dat is wat VOXTUR voor haar klanten doet. TJ Marshall, algemeen directeur, vertelt: ‘Of het nu gaat om implementatie, optimalisatie of outsourcen: we zorgen ervoor dat AFAS echt voor je werkt.’ TJ houdt zich binnen VOXTUR bezig met ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Hij was dan ook één van de pioniers die 5 jaar geleden besloot voor een droom te gaan. ‘Na jarenlang bij AFAS te hebben gewerkt, besloot ik samen met 3 andere collega’s een bedrijf op te bouwen. We hadden geen idee wat op ons pad zou komen. Maar één ding wisten we wel zeker: we gaan het goed doen. En we gaan het vooral goed voor onze mensen doen.’ VOXTUR telt nu maar liefst 52 medewerkers, en meer dan 360 klanten.
Investeren in de toekomst begint volgens TJ altijd met investeren in je mensen. Zo zag in 2022 – net 2 jaar na de oprichting van VOXTUR – het traineeship het levenslicht. Een traject waarin je binnen 3 maanden volledig wordt klaargestoomd voor consultancy. Alleen IT? Think again. Want volgens TJ zit kwaliteit niet alleen in ervaring. Het zit in uitstraling. In communicatie. ‘Goed schrijven staat gelijk aan een bepaalde professionaliteit en kwaliteit. Als ik bijvoorbeeld een mail krijg van een leverancier die vol spel- en taalfouten staat, neem ik het onbewust toch minder serieus. Of ik twijfel aan de kwaliteit. Dat wil je natuurlijk aan alle kanten voorkomen.’
Voor de directie van VOXTUR waren taalfouten namelijk al lang passé. ‘Tijdens onze AFAS-tijd zijn we als directie getraind en gedrild door Natascha Teeuw van tekstbureau Papier is passé. Dit was voor ons allemaal een fijne – confronterende – en vooral positieve ervaring. Dus toen we in onze eigen schrijfvaardigheid wilden investeren, was er geen andere optie. Wij gingen dit met Natascha doen.’ Zo werd Papier is passé het vaste bureau voor schrijftrainingen, sparsessies en ChatGPT-ontwikkelingen.
… daar vertelt Isa Burger enthousiast over. Inmiddels is ze consultancymanager bij VOXTUR, maar ooit begon ze als trainee. ‘Ik zat bij de eerste lichting die Natascha getraind heeft. Van huis uit had ik al heel wat meegekregen over spelling en grammatica. Dus toen ik hoorde dat ik de training moest volgen, was ik sceptisch: dit heb ik toch niet nodig? Tot ik tijdens de training een realitycheck kreeg. Het gaat namelijk niet alleen om d’s en t’s. Klantgericht schrijven draait om veel meer. Hoe ben je kort en krachtig, hoe ben je duidelijk? Voor mij was dit één van de belangrijkste trainingen die ik ooit heb gevolgd. En ik was meteen fan.’
VOXTUR besloot dat de workshops spelling & grammatica en klantgericht schrijven vast onderdeel moesten worden van het inwerkproces. En standaard onderdeel van het traineeship. ‘Iedere collega moet door de Papier is passé-wasstraat’, vertelt TJ.
Stopte het daar? Nee. Samen digitaal voorop – weet je nog? Dus toen ChatGPT in 2022 zijn entree maakte, wist TJ het zeker. Hier móésten ze wat mee.
‘We zijn continu bezig om ons werk leuker en beter te maken. De schrijftrainingen maken altijd impact, en zorgen voor zichtbare verbetering van de schrijfskills. Maar soms heb je gewoon een extra zetje nodig. Dat vonden we in de GPT-mogelijkheid van ChatGPT: een inhousewasstraat met de kennis van Natascha op ieder moment paraat.’ VOXTUR ging namelijk custom GPT’s bouwen; maatwerkversies van ChatGPT die je voor een specifiek doel inricht. In dit geval: klantgericht schrijven.
TJ vertelt: ‘We hebben meteen Natascha betrokken en gevraagd of we haar kennis mochten omzetten in zo’n custom GPT. Ze was zelf net zo enthousiast. Hieruit ontstonden Ann@ en Ahm@. Ahm@ is onze correctieassistent. Hij checkt teksten op de regels van Papier is passé. Is de tekst klantgericht? Hoe zijn de vorm, stijl en inhoud? Ann@ is onze beïnvloedingsassistent. Zij geeft tips over creativiteit, psychologie en beïnvloedingstechnieken.’ Ahm@ en Ann@ helpen vandaag 52 VOXTUR-collega’s beter schrijven – ongeacht hun niveau.
Inmiddels heeft Papier is passé 7 groepen trainees getraind. TJ vertelt: ‘Consequent komen de trainingen van Natascha als hoogst scorende trainingen binnen. Mensen vinden ze gewoon superleuk, en komen altijd enthousiast uit de training.’ Isa was – en is – nog steeds fan: ‘Ik wist meteen dat dit een langdurige samenwerking ging worden. Bij elke lichting trainees stem ik met Natascha een planning af. Hier hebben we altijd laagdrempelig en leuk contact over. Ze voelt eigenlijk meer als een collega.’
… ziet Isa óók hoe haar collega’s de vruchten plukken. ‘Mijn collega’s schrijven nu heldere, duidelijke mails. De structuur van de teksten is veel beter. Dat helpt ons niet alleen verwachtingen managen bij de klant, maar voorkomt ook escalaties in projecten. De algehele kwaliteit gaat omhoog. Ik gebruik Ahm@ en Ann@ dagelijks om mijn mails te checken. Zo werk ik veel sneller.’
De trainingen van VOXTUR zijn sinds 2025 hybride trainingen, dankzij de e-learningomgeving van Papier is passé. Trainees volgen eerst online de Powerworkshop Spelling & Grammatica en de Workshop Klant- en Lezersgericht Schrijven . Hierna volgt de fysieke trainingsdag. Een mooie ontwikkeling volgens Isa: ‘Doordat je de regels online in je eigen tijd doorneemt, ga je nóg effectiever de trainingsdag in. Je wordt gedwongen om op meerdere momenten actief bezig te gaan met de lesstof. Het blijft alleen maar beter hangen.’
‘Dat we met Natascha’s kennis 2 GPT’s hebben gebouwd die ons dagelijks bij ons werk helpen, vind ik al geweldig’ vertelt TJ. En wat de toekomst betreft, blijft Papier is passé nog jarenlang betrokken. ‘Ik vind het fijn hoe Natascha met ons meedenkt. Dat we samen tot goede invullingen van onze behoefte komen. Het is sowieso een heel leuk mens om mee te werken. Ze blijft zelf ook leergierig, zeker rondom AI en LLM’s. De komende tijd wil ik het klantgericht schrijven alleen maar groter maken. Met opfrisdagen, terugkomdagen en waar nodig herhalingen.’
Isa sluit zich hier helemaal bij aan. ‘We hebben het volste vertrouwen in Papier is passé. En ja: ik blíj́f fan!’
Wil je ook teksten gaan (her)schrijven, of schrijfkennis delen binnen jouw organisatie? Neem dan contact op met Papier is passé. We hebben al voor zó veel partijen opdrachten verzorgd, de kennis en ervaring die we daarbij hebben opgedaan, delen we graag.